Geen categorie

Merkontwikkeling

Als beginnend ondernemer is het belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je je merk wil presenteren aan potentiële klanten. Hoe je je presenteert is bepalend voor je concurrentiepositie, de verwachtingen van je klanten en het succes dat je uiteindelijk zal boeken. Daarom gaan veel bedrijven over op ‘merkontwikkeling‘: het creëren van een marketingstrategie aan de hand van een analyse van het merk, eventueel met behulp van een marketing communicatie bureau.

Wat is merkontwikkeling?

Een bedrijf heeft een sterk merk nodig om een effectieve marketingstrategie neer te zetten. Aan de hand van enkele stappen kun je je merk analyseren, ontwikkelen en gebruiken om klanten te trekken en je bedrijf te laten groeien. Van het creëren van het eerste idee tot het analyseren en optimaliseren van je merk, elke stap telt.

  1. Bedenk welk product je wil aanbieden en waarom je het product op de markt wil brengen.
  2. Analyseer je merk vanuit verschillende standpunten. Waar sta je voor? Waar blink je in uit? Wat maakt jouw merk anders dan andere merken?
  3. Bepaal je merkwaarden. Wat zijn de waarden die ten grondslag liggen aan jouw product en hoe ga je je positioneren ten opzichte van je stakeholders?
  4. Begin met marketingcommunicatie. Creëer een strategie om je merk bekendheid te geven, bijvoorbeeld via online platforms of door potentiële klanten te benaderen.
  5. Ontwikkel en optimaliseer je merk. Door continu bij te houden welke onderdelen van je marketingstrategie meer of minder succes hebben, kun je bepalen of eventuele aanpassingen nodig zijn. Wanneer je bedrijf groeit zal je je strategie moeten uitbreiden, en wanneer een marketingstrategie niet de beoogde uitwerking heeft, is het belangrijk om deze aan te passen.

Waar moet je op letten?

Als ondernemer heb je een visie. Deze visie vormt de kern van je product of dienst en kun je gebruiken in de manier waarop je je presenteert. Je visie is geheel aan jou en kan niet door een ander ingefluisterd worden. Daarom is het belangrijk dat je voor het ontwikkelen van het merk al goed nadenkt over een en ander. Let op dat je niet onvoorbereid begint.

Als je eenmaal zeker bent van je zaak kun je een marketing communicatie bureau inschakelen. Een marketing communicatie bureau helpt je bij het stap voor stap ontwikkelen van een merk. Indien je geen inspiratie hebt of zelf niet gespecialiseerd bent in marketing communicatie, kan een externe partij je helpen bij het vormgeven, ordenen en communiceren van je visie. Op die manier ontwikkel je je merk op een manier die klanten aanspreekt en die je helpt als bedrijf te groeien. Hoe beter je je merk ontwikkelt, hoe beter je je bedrijf kan profileren en hoe meer klanten je aantrekt. Daarom is het van belang dat je bovenstaande stappen volgt en je realiseert dat je merk altijd in ontwikkeling blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *