Online marketing uitgelegd – SEA en Social advertising

Vorige week hebben wij uitgebreid stil gestaan bij het organisch optimaliseren van een website om beter zichtbaar te worden in de grote zoekmachines zoals Google. SEO, of zoekmachine optimalisatie maakt bij veel bedrijven deel uit van hun marketing inzet. Deze week behandelen we twee andere online marketing kanalen. Betaald adverteren via de zoekmachines en social media kanalen is een veel gebruikte marketing vorm. Wij leggen jullie graag het principe uit.

SEA – Search Engine Advertising

Het adverteren op één van de zoekmachines noemt met zoekmachine adverteren, SEA, of search engine advertising. Grote zoekmachines als Google en Bing weten dat hun website voor veel internet gebruikers het startpunt is van hun online reis. Hoe waardevol is het dat wanneer iemand zoek op ‘voetbalschoenen’ dat jij door een bedrag te betalen bovenaan deze resultaten kunt staan. Bijkomend voordeel is dat waar SEO, resultaten biedt op de lange termijn, SEA direct resultaat biedt. Voor bedrijven die direct resultaat willen of iets aanbieden waar veel organische concurrentie op bestaat is SEA het overwegen zeker waard. Een combinatie tussen SEA en SEO is daarnaast ook een optie waar veel voor wordt gekozen

Social advertising

Adverteren op Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest of een ander social media netwerk wordt social advertising genoemd. Social advertising heeft twee grote voordelen. Ten eerste is social advertising minder duur dan het eerder genoemde SEA. Daarnaast werken veel social media kanalen met een profiel. Door dit profiel kunnen de kanalen een groot aanbod aan filter mogelijkheden aanbieden. Men weet bijvoorbeeld waar iemand woont, wat die gene leuk vindt, op welke feestjes die gene graag komt en hoe oud iemand is. Door op basis van deze algemene informatie persona´s aan te maken kan er per persona een specifiek aanbod worden aangeboden. En dat tegen een relatief lage kosten per klik. Tel uit je winst!